Itčkári nie sú kúzelníci

Autor: Lukáš Vyletel | 24.4.2011 o 12:24 | (upravené 24.4.2011 o 13:43) Karma článku: 11,10 | Prečítané:  4023x

Stáva sa to každému z nás. Pracujeme na počítači a potrebujeme vykonať nejakú úlohu, no nedarí sa. Buď nevieme, ako úlohu splniť, alebo nás trápi technická závada. V takýchto situáciach narazíme na dva typy ľudí. Tí prví sa snažia problém riešiť sami. Tí druhí su v početnej prevahe a volajú bez akejkoľvek snahy prvú osobu v okolí, ktorá to s "počítačmi vie".

ITčkári mi isto dajú za pravdu, že niekedy sú ich znalosti z oblasti informačných technológií prekliatie. Každý i malý IT problém ich matky, otca, súrodenca, suseda/susedy, kolegov, známych a podobne musia riešiť práve oni. Určite je vám táto modelová situácia dobre známa:

Suseda má problém s počítačom, rodinný príslušník počítačovo schopnejšieho človeka ho "bonzne" a už sa náš ITčkár vezie výťahom za susedou, kde naňho čaká už so zapnutým počítačom, na ktorom je akýsi neznámy softvér, na ktorom "niečo" nejde. Samozrejme suseda nezabudne utrúsiť poznámku o tom, ako ona týmto počítačom nerozumie a že je to pre ňu španielska dedina. Od nášho ITčkára sa očakáva, že on všetkému ohľadom počítačov rozumie a vyrieši problém promptne pár klikmi.

Realita však je, že ITčkár veľakrát vidí daný softvér prvý krát. S vašim problémom sa stretol po prvý(a vysoko pravdepodobne aj posledný) krát. V momente keď vstúpi do miestnosti s počítačom vie o vašom probléme podstatne menej, ako si myslíte. A hoci si myslíte, že je pri riešení problému oproti vám vo výhode, pretože sa vyzná do počítačov(čo  skutočnosti vôbec nie je šťastné pomenovanie znalostí ITčkára), mnohorázy tomu tak vôbec nie je a nachádza sa v rovnakých podmienkach a možnostiach ako vy.

Je pravdou, že pre ITčkára sa veľa vašich problémov javí ako malichernosti a riešenie je na dosah niekoľkých klikov. Ale práve toto vie človeka len vytočiť. Fakt, že riešenie problému je skutočne jednoduché znamená, že dotyčná osoba, ktorá problému čelí sa vôbec nesnažila o jeho riešenie. ITčkár spraví niekoľko klikov, zrazu všetko funguje ako má(aj keď toto nemusí byť vždy pravda) a vyzerá to tak, že práve spravil kúzlo, ktoré mohol urobiť iba on.

Tajomstvo jeho úspechu však spočíva v tom, že pozrie možnosti daného programu, prípadne prezrie nastavenia a tam vykoná akciu, ktorá je jasne označená a neuvidí ju len ten, kto ju nehľadá. Ako ukážka jasnej neochoty užívateľa hľadať riešenie svojho problému môžem uviesť modelovú situáciu ktorú som sám zažil. Dlhodobo sa ma mnohí moji známi pýtali na rôzne problémy s ich operačným systémom Windows Vista, či Windows 7. V tom čase som nepracoval ani s jedným z týchto systémov ani raz v živote. Moje prvé skúsenosti s týmito operačnými systémami prišli práve s riešním problémov týchto OS. Bol som teda v jasnej nevýhode oproti užívateľovi, ktorý tento systém už niekoľko mesiacov používal. Myslím, že je to dosť dobrá ukážka toho, že znalosti nemajú nič spoločné s tým, ako sa postavíme k riešeniu problémov.

Nabudúce keď budete na svoj problém s počítačom volať ITčkára, skúste sa zamyslieť, či ho naozaj potrebujete. V 90% prípadov disponujete dostatočnými prostriedkami zvládnuť svoj problém aj samostatne bez cudzej pomoci. Predtým, než zavoláte ITčkára, pouvažujte o tom, či naozaj môže vedieť o probléme viac ako vy. Predtým než budete prosiť o pomoc, prezrite si dôsledne všetky rôzne možnosti, ponuky či nastavenia. Rozmýšľajte o probléme, jasne si ho formulujte. Najprv skúšajte sami hľadať riešenie(aj na internete->drvivú väčšinu času to robia aj ITčkári-študujú podobné problémy iných ľudí). Ak ste totiž na nejaký problém narazili vy, takmer celkom určite na podobný problém natrafil aj niekto iný a je možné, že už aj pozná riešenie. Zabudnite na to, že ITčkári dokážu s počítačmi robiť zázraky. V súvislosti s vašim problémom dokážu urobiť to čo vy. Často jediný rozdiel je iba ten, že oni sa snažia a vy nie.

 

Bonus:
V diskusií k blogu prispel užívateľ nl12345 komixom vystihujúcim podstatu tohto článku: http://xkcd.com/627/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?